معيارهاي انتخاب بهترين هاست

۲۸ بازديد

امروزه با توجه به فراگير شدن استفاده از اينترنت، تعداد وب سايت هاي جديدي كه هر روز به اين شبكه عظيم اضافه ميشوند به سرعت در حال افزايش است .معيارهاي زيادي نظير طراحي حرفه اي سايت، مطالب جالب و بروز، سئو و بهينه سازي مناسب براي موتورهاي جستجو و… بر كيفيت و موفقيت يك وب سايت تاثيرگذار مي باشند. يكي از نكات مهم براي داشتن يك سايت موفق و حرفه اي انتخاب فضاي ميزباني (HOST) از يك شركت معتبر ارائه دهنده هاست يا اصطلاحا هاستينگ است. خريد يك هاست نامناسب مي تواند علاوه بر ايجاد زحمت مشكلات گاها غير قابل جبراني را براي سايت شما بوجود آورد.

در خريد هاست مناسب براي نگهداري و ارائه وب سايت، عوامل متعددي را بايد مد نظر داشت كه در مطلب زير كه توسط سايت “آگهي24″ (Agahi24.com) و بنا بر تجربيات چندين ساله مديران آن نوشته شده است به مهم ترين آنها اشاره مي كنيم.

ابتدا به نكاتي كه بايد هنگام انتخاب هاستينگ به آنها توجه داشت مي پردازيم:

 

 

 

سابقه كاري شركت ارائه دهنده خدمات ميزباني :

اين مسئله بسيار مهم است كه از امن بودن مكان نگهداري اطلاعات خود اطمينان داشته باشيد و در صورت بروز هرگونه مشكلي بتوانيد براحتي آن را پيگيري نماييد. بهتر است كه از شركت هاي داخل كشور خريد نماييد زيرا با وجود تحريم ها و مشكلات تبادل ارز ممكن است برايتان مشكلاتي پديد آيد و در صورت ايجاد مشكل ارتباط با شركت هاي داخلي به مراتب راحت تر است.

در ايران شركت هاي خوب و متعهدي فعاليت دارند كه مي توانيد به آنها اعتماد كنيد و ايمان داشته باشيد كه در هنگام اشكالات فني و… احساس مسئوليت كرده و خدمات پشتيباني مناسب را ارائه مي دهند.

اما چگونه اين شركت ها را پيدا كنيم؟ اينكار بسيار ساده است شما با مراجعه به انجمن ها و جستجو در اينترنت مي توانيد با مشتريان اين شركت ها ارتباط برقرار كنيد و از آنها در مورد اينكه آيا خدمات مناسب و قابل قبولي دريافت كرده اند پرس و جو نماييد. برخي سايت هاي معتبر نيز اين شركت ها را بنا به خدمات بهتر رتبه بندي كرده اند. براي پي بردن به قدمت كار يك شركت مي توانيد دامنه (domain) آن را نيز بررسي كنيد براي مثال در سايتي نظير domaintools.com مي شود اطلاعات جامعي در مورد صاحب امتياز دامنه و تاريخ ثبت آن و… دريافت كرد.

توجه داشته باشيد كه از يك شركت ثبت شده و داراي آدرس و شماره تلفن واقعي و ترجيحا داراي نماد اعتماد خريد نماييد و بهتر است كه قبل از خريد هاست، با واحد فروش آن شركت مشورت كرده و با بيان نوع سيستم و تعداد بازديد كننده خود پيشنهاد مناسب را از خودشان دريافت كنيد.

 

 

ميزان فضا و پهناي باند (BandWidth)

بسته به حجم اطلاعات شما و تعداد بازديد كننده يك سابت، بايد اندازه فضا و پهناي باند ماهيانه متناسب خريداري شود. براي مثال اگر شما سايتي داريد كه كاربران از آن براي دانلود فايل استفاده مي كنند بايد هاست مخصوص دانلود خريداري كنيد، البته معمولا اين نوع سايت ها كه منابع زيادي مصرف مي كنند به روي سرور اختصاصي و يا سرور مجازي(VPS) قرار داده مي شوند و اكثر هاست هاي اشتراكي قادر به پشتيباني اين نوع سايت ها نيستند .وي پي اس ها و سرورهاي اخنصاصي داراي شرايط ديگري هستند كه مورد بحث ما نيستند.

 

 

مكان ميزباني وب :

اين موضوع كه سايت شما بر روي چه سرور (server) و در كدام كشور نگهداري مي شود بسيار مهم است. بنابر تجربيات شخصي اگر ميخواهيد سرور هاست شما در خارج كشور باشد ديتاسنتر هاي (Data center) كشور آمريكا براي اينكار انتخاب مناسبي هستند. البته اين بدان معني نيست كه سرورهايي كه در اروپا قرار دارند مشكلي دارند. ببينيد شركت ايراني كه از آن خريد مي كنيد نمايندگي كدام ديتاسنتر را دارد، زيرا كيفيت اين مراكز داده خارج كشور نيز بسيار مهم است.

 

در سالهاي اخير مراكز داده (Datacenter) هاي داخل ايران نيز كيفيت مطلوبي براي سرور هاي خود فراهم اورده اند كه توصيه مي شود اگر از نظر تفاوت هزينه مشكلي نداريد از سرورهاي داخلي فضاي وب خود را تهيه نماييد، زيرا بدليل نزديك بودن مكان سرورها از نظر جغرافيايي، سرعت بهتري به كاربران شما ارائه ميدهند.

 

 

مشخصات فني و قدرت سرورها

توجه داشته باشيد كه قبل از خريد از قدرت سرور جهت تحمل بار وب سايت خود مطمئن شويد. براي اين منظور با بخش فروش شركت مشورت كنيد و مشخصات فني سرور را بررسي نماييد و اينكه چه تعداد سايت بر روي يك سرور نگهداري مي شوند نيز در اين امر دخيل مي باشد. البته در سايت رسمي اين شركت ها هنگام خريد پلن هايي (plan) بنابر تعداد بازديد و انلاين لحظه اي كاربران شما پيشنهاد شده اند.براي مثال پلن سايت هاي پربازديد كه مختص سايت هاي با ترافيك روزانه بالا مي باشد. با انتخاب مناسب و آگاهي از مقدار مصرف منابع توسط وب سايت خود مي توانيد در هزينه ها صرفه جويي كنيد و از كاركرد بدون مشكل آن اطمينان حاصل نماييد.

 

 

پشتيباني فني توسط شركت ها :

پشتيباني و پاسخگويي سريع و صحيح توسط كادر فني باتجربه يكي از مواردي است كه شما را در پيشبرد وب سايتتان همراهي مي كند .بديهي است كه يك مدير سايت لزوما نبايد اطلاعات فني بالايي از پيكربندي و رفع مشكلات فني سرور داشته باشد و اينكه دسترسي به اين تنظيمات براي شما محدود شده است! پس بايد واحد پشتيباني فني بتواند سريع و براحتي اين موارد را تنظيم و سرور را با تمامي سايت هاي موجود در آن هماهنگ كند به نحوي كه تمامي آنها بالاترين سرعت و امنيت را داشته باشند.

بروز رساني سيستم عامل سرور و پيكربندي صحيح ان و در نهايت ايجاد امنيت براي سايت ها از مواردي است كه بر عهده بخش فني است (امنيت اسكريپت و سيستم سايت شما شامل اين بحث نمي گردد)

 

 

كنترل وضعيت سرور بر روي شبكه اينترنت :

سروري كه هاست شما بر روي آن قرار دارد بايد وضعيت نرمالي در شبكه جهاني داشته باشد يعني در تمام نقاط جهان قابل مشاهده باشد و اصطلاحا پينگ (Ping) شود. براي كنترل اين امر نيز مي توانيد به وب سايت هايي كه اين خدمات را بصورت انلاين ارائه مي دهند مراجعه نماييد مانند HostTracker monitoring service .اين سامانه بصورت آنلاين دامنه يا آيپي شما را چك مي كند و نتيجه را بصورت يك ليست به شما نشان ميدهد و به شما مي گويد كه در نقاط مختلف جهان با چه سرعت و كيفيت قابل دسترس هستيد. اگر مواردي مبني بر وجود خطا مشاهده كرديد بايد با هاستينگ خود صحبت كنيد تا دي ان اس (DNS) ها و موارد ديگر را بررسي و مشكل را برطرف نمايد.

 

 

تهيه نسخه پشتيبان از وب سايت شما :

يكي از خدمات مهمي كه بايد از يك شركت ارائه خدمات ميزباني انتظار داشت پشتيبان گيري مرتب و نگهداري نسخه پشتيبان اطلاعات سرور در جاي مطمئن است تا در صورت بروز هرگونه اتفاق و از بين رفتن اطلاعات شما براحتي بتوان آنرا جايگزين كرد .اين پشتيبان گيري (Backup) بايد با فواصل مشخص و ترجيجا نزديك به هم مثلا هر 24 ساعت يكبار انجام شود، البته براي وب سايت هايي كه اطلاعات آن دائما در حال بروز شدن نيست اين فاصله زماني مي تواند بيشتر باشد و در صورت كم بودن حجم آن بهتر است خودتان يك نسخه پشتيان نزد خود نگهداريد ،اما براي سايت هايي كه مرتبا در حال بروز شدن هستند مانند سايت آگهي24 كه كاربر محور مي باشد، اين پشتيبان گيري بايد در روز 2 بار تكرار شود تا در هنگام ايجاد مشكل كمترين صدمه به اطلاعات آن وارد شود.

 

 

آپ تايم (Uptime) بالا :

اصطلاح آپتايم به اين معني است كه سرور ميزبان بايد كمترين زمان قطعي از شبكه را داشته باشد و دائما در دسترس باشد زيرا قطع شدن سرور از شبكه صدمات زيادي به ميزان كارآيي و امتياز سايت شما در موتورهاي جستجو ميزند و باعث از بين رفتن اعتبار و افت بازديد آن مي شود. حتما در تبليغات اين شركت ها اين عدد را مشاهده كرده ايد و يكي از معيارهاي كيفيت بالاي خدمات اينگونه شركت ها اين عدد است كه معمولا با 99% و يا اغراق آميزتر 100% نمايش داده مي شوند.

هاست

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.